Varsity Magazine

Hoog water in Wageningen “doordeweeks proberen niet minder fit te worden”

Hoog water tijdens de kerstvakantie. Zoals je ziet zijn er geen vlotten boven water om te roeien. Het water staat normaliter een meter of drie tot vier lager.
Door hoge stromingen is het roeiwater van Argo soms maanden onbegaanbaar. Olaf Neuteboom zocht uit welke invloed dit heeft op de voorbereidingen voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar.

Ik spreek Rogier Derksen via Zoom op de dag dat er na twee dagen eindelijk weer varen opnieuw een vaarverbod is afgekondigd. Rogier zit in de gemeenschappelijke ruimte van zijn studentenhuis in Wageningen en verontschuldigt zich voor het geluid op de achtergrond waar we het gezoem van een stofzuiger horen. Zelf heeft hij de keuken gedaan. Dat moet haast een opgeruimd huis zijn, maar door de afstand kunnen we dat niet met 100% zekerheid zeggen.

Rogier heeft na een aantal jaar wedstrijdroeien de overstap gemaakt naar het coachen en coacht nu de ouderejaars lichte dames. Hij richt zich daarbij op veel plezier, zeker bij de tweedejaars, want het moet leuk blijven: “Uiteindelijk ga je hard roeien door lang door te gaan”. Maar was het ook leuk deze winter?

Nooddam

Ik spreek Rogier op 22 januari. Sinds het Argo gala van 11 november is er al een vaarverbod op de Rijn. Het begon met twee maanden hoog water en werd gevolgd door vorst. Die vorst zorgt op meerdere  roeiwateren voor een vaarverbod, maar het hoge water op de Rijn is iets waar andere studentenverenigingen veel minder last van hebben. Daar zien wel op ons scherm wel de beelden van zandzakken op de kade van Deventer en een “nooddam” bij Maastricht, maar kunnen we gewoon doorgaan met trainen.

Rogier heeft de site van Rijkswaterstand bij de hand en neemt ons mee in het watermanagement van ons land: de sluis bij Driel is de voorspelling of er een vaarverbod is in Wageningen. Daar meer dan 250 m3 water per seconde betekent een vaarverbod voor kleine nummers, want dan wordt de stroming te hard. Voor grote nummer is dat 500m3. Bedenk dat in de zomer vaak 30m3 per seconde normaal is. Dat is bijna niets als we weten dat het in de winter geregeld oploopt tot meer dan 1.000m3. Tot 100m3 per seconde heb je nergens last van en merk je heel weinig van de stroming. De Rijn bij Wageningen is dan bijna een afgedamde rivier tussen de sluizen van Driel en Amerongen. Boven de 100m3 gaat de kwaliteit als roeiwater al snel achteruit.

“Weekend sporters”

De Rijn is een regen – en  smeltwaterrivier dus heeft geregeld last van hoog water en daarmee sterke stroming. Gevolg is dat er alleen op het “havenkanaal” van ca. 900m geroeid kan worden. Als het water tenminste niet zo hoog staat dat de vlotten letterlijk onder water komen te staan. Dat was deze winter ook een tijdje het geval. En dat havenkanaal moet ook nog gedeeld worden met binnenvaartschepen die er aangemeerd liggen. Tijdens hoog wliater moeten niet alleen de boten afgeschreven worden, maar ook het roeiwater, want anders is het met 70 wedstrijdroeiers al te vol. De zondagen zijn dan de beste dagen omdat er dan minder binnenvaarders liggen. De kans op hoog water is er vanaf het najaar tot en met april. Dit seizoen was het wel heel erg vroeg al hoog. Normaal beginnen de problemen pas in januari.

Maar wat doe je als je maanden niet kan varen, of heel beperkt kan varen? Bij Argo is dat routine merk ik. Doordeweeks twee maal krachttraining, één maal roeien als het kan en één maal ergometer of roeien. In de weekenden vaak op trainingsweekend naar Asopos, Zeewolde, Almelo, Phocas, etc. Wij zijn “weekend sporters”, zegt Rogier, “doordeweeks proberen we niet minder fit te worden.”

Frustratie

Vaak worden die trainingskampen last minute geregeld omdat je toch pas vaak laat weet dat het vaarverbod is. Dit jaar was uitzonderlijk met zo’n lange periode vaarverbod. Op het laatste moment wordt er dan een plan voor de inrichting van de botenwagen gemaakt, auto en slaapplekken geregeld en een chauffeur voor de bowa natuurlijk. Daarvan zijn er overigens behoorlijk wat, want ja vaak hebben de boerenzoons toch al een trekker rijbewijs en ervaring met grote wagens. Argo sponsort dan het groot rijbewijs, op afbetaling door kilometers te rijden. En ook de trainingskampen kosten uiteraard geld: botentransport, vervoer en ook 5-10 euro per dag per roeier aan fee voor de ontvangende vereniging, waarbij je dan soms nog niet eens een bakkie koffie krijgt. Op de Amstel is het overigens nog een stuk duurder. Los van dat het tijd en geld kost, zijn de trainingsweekenden elders altijd super gezellig. Vaak zijn alle wedstrijdroeiers van de vereniging dan samen. Soms alleen de eerstejaars of juist de ouderejaars.

Ondanks het beperkte roeien is de stemming in Wageningen best goed volgens Rogier: “We zijn wel wat gewend qua vaarverboden.” Al is er ook wel frustratie en de wens voor een beter roeiwater. Die frustratie zorgt er soms wel voor dat roeiers stoppen of verhuizen naar een andere vereniging.

Lekker druk

Het verenigingsleven gaat bij een vaarverbod overigens ongeremd door. Het blijft gewoon druk aan de bar. De gezelligheid blijft dus gewoon doorgaan. Rogier ziet hierin sowieso wel een verandering met het pre-corona tijdperk. Er zijn nu structureel veel meer sociale activiteiten. Waar je voor corona een dag van te voren de keuken kon afschrijven met je ploeg, moet je die nu maanden van te voren afschrijven. Het is echt altijd lekker druk op de vereniging. Maanden lang hoog water of niet, in Wageningen zit men in ieder geval niet bij de pakken neer!

We sluiten af met een anekdote over hoog water tijdens corona. Alle eerstejaars voeren de winterwedstrijden op hun eigen roeiwater en moesten zelf klokken. Waar de concurrentie 20 minuten klokte waren de Wageningse ploegen binnen 12 minuten al aan de finish vanwege de sterke stroming. Een makkie dus.